Ämnen
Patienter och personal utvecklar vården - En handbok i fyra steg för erfarenhetsbaserad verksamhetsutveckling i gruppen Hälso- och sjukvård hos SKL Fastigheter och Service AB (5237)
Utgivningsdag:2011-09-12
Serie:Patientsäkerhet

Patienter och personal utvecklar vården - En handbok i fyra steg för erfarenhetsbaserad verksamhetsutveckling

Info:
Patientens erfarenheter spelar en central roll i utvecklingen av vården. Erfarenheterna är särskilt viktiga när det gäller att skapa en säkrare vård och det är därför en av utgångspunkterna i den nya patientsäkerhetslagen.

Denna handbok beskriver en metod som gör det möjligt att fånga upp patienternas erfarenheter i syfte att öka patientsäkerheten och patienttillfredsställelse. Med metoden 4 steg för erfarenhetsbaserad verksamhetsutveckling kan erfarenheterna tas tillvara på ett systematiskt sätt. Metoden kan med fördel användas i verksamhetens ordinarie förbättringsarbete.
50 kr
Antal: 
Artnr:
5237
Relaterade dokument:
Ingår i samma serie:
Att mäta patientsäkerhetskulturen
Patientsäkerhetskulturen är de värderingar, attityder och beteenden som påverk...
220 kr
Ibland inträffar oönskade händelser i vården som leder till en skada. Det ...
Vad kan du göra själv
Dagens sjukvård har stora möjligheter att hjälpa dig som är sjuk med verknings...
Råd för bättre kommunikation - mellan patient och vårdpersonal
God och säker vård förutsätter god kommunikation mellan patient, närst...
5 kr
Andra har också visat intresse för:
Använd SIP - Ett verktyg vid samverkan
Individuella planer ska upprättas när någon har behov av insatser både frå...
75 kr
Nationell handlingsplan för digitalisering av skolväsendet
Den nationella handlingsplanen för digitalisering av skolväsendet är hela skolväsendets handlingsp...
Hälso- och sjukvårdsrapporten 2018
Rapporten innehåller 15 resultatöversikter där landsting och regioners hälso- och sjukvård jämförs...
Riksavtal för utomlänsvård och kommentarer
Riksavtalet för utomlänsvård innehåller bestämmelser om vad som gäll...