Heltidsmentorer
En verksamhet har prövat att anställa heltidsmentorer för att bättre stödja eleverna inom introduktionsprogrammen. Heltidsmentorernas arbete rapporteras ha ökat elevernas trygghet och tydligheten kring deras studier.
Uppdraget omfattar flera olika delar kopplat till övergången till introduktionsprogrammet; upprättandet av den individuella studieplanen och uppföljningen av den, och olika typer av stöd samt elevers övergång från introduktionsprogrammet till vidare studier, arbete eller annan sysselsättning.
Heltidsmentorerna påbörjar en ”social överlämning” med aktuella elever under våren i årskurs 9 för att skapa goda förutsättningar för elever som upplevt svårigheter under högstadiet.
De finns med och dokumenterar kartläggningar och bedömningar och inskrivningssamtal för informationen vidare till undervisande lärare och övrig berörd personal på skolan och inför upprättandet av den individuella studieplanen. De ansvarar sedan för att löpande följa upp studieplanen med elever och diskutera eventuella ändringar med dem.
Elevcoacher
Andra verksamheter har arbetat med elevcoacher som har kompetens inom coachning och kan genom det erbjuda ett ännu bredare stöd i samarbete med övriga professioner på skolan. Exempelvis har en coach utvecklat nya inskrivningsdokument och nya rutiner vid uppstart för att få en mer holistisk bild av elevernas helhetssituation i relation till skolan.
Yrkeskoordinatorer
En verksamhet har utvecklat en ny funktion som kallas för yrkeskoordinator. Uppdraget har handlat om att stödja elever i övergången från grundskolan till introduktionsprogram, under praktik samt i övergången från introduktionsprogram. Målet är att överbrygga organisatoriska mellanrum.
Yrkeskoordinatorns arbete handlar om att skapa och bibehålla trygga relationer och stödja elevernas progression på olika sätt. Yrkeskoordinator stödjer arbetet med exempelvis utredningar, kartläggningar, individuella studieplaner, åtgärdsprogram och gör vid behov även muntliga överlämningar till mottagande enhet. Den följer sedan eleverna under deras studietid på exempelvis praktikplatser och håller kontakt med dem samt handledare på arbetsplatsen för att förebygga eventuella svårigheter.
Koordinatorerna arbetar kontinuerligt med att skapa goda relationer, överbrygga och eliminera eventuella hinder för elevens utveckling.
Arbetsmarknadskunskap
En del skolor har arbetat med att skapa skräddarsydda kurser i arbetsmarknadsorientering för olika grupper av elever.
Till exempel har en skola arbetat med ett särskilt spår för unga med låg progression som på grund av åldersskäl inte har möjlighet att nå behörighet till ett nationellt program.
Dessa var i behov av motivationshöjande insatser för att ta nästa steg mot vidare studier inom vuxenutbildningen eller närma sig arbetsmarknaden. Eleverna har utifrån sina behov fått möjlighet att lära sig om och ta del av arbetsmarknaden på många olika sätt.
Till exempel genom:
- teoretisk undervisning om den svenska arbetsmarknaden
- studiebesök inom det lokala näringslivet
- praktik
- utbildning i skrivande av CV, personligt brev och intervjuträning
- besök och inskrivning hos bemanningsföretag
- individuell coaching av lärare och annan personal med kunskap om näringslivet.