E-arkiv
Med e-arkiv kan kommuner och regioner spara sin digitala information. Alla kommuner och regioner har ansvar att spara sin information, oavsett om den är digital eller i pappersform. Det framgår i tryckfrihetsförordningen, arkivlagen och annan lagstiftning.
Att enbart bevara all information i verksamhetssystem kan leda till förlust av information för alltid. Verksamhetssystemen har en begränsad livslängd och är inte anpassade för att kunna hantera information över mycket lång tid. Det behövs ett e-arkiv för att kunna bevara organisationens digitala information för all evighet.
Checklista när du ska införa e-arkiv
SKR har tagit fram en checklista med förslag på sånt som man bör tänka på och ta ställning till när man ska införa e-arkiv.
Det här är ett e-arkiv
E-arkiv är en funktion för långtidsbevarande och hållbar hantering av digital information. E‑arkiv är navet i kommunernas informationshantering och ska ge en hållbar informationshantering vilket innebär:
- Hållbar över tid
- Ekonomisk hållbarhet
- Hållbarhet utifrån användarnas behov
- Demokratisk hållbarhet.
Läs vidare
Informationsansvarig
-
Caspar Almalander
Handläggare