Publicerad 3 juni 2024

Införande Säker digital kommunikation, SDK, för socialtjänsten

Initiativet syftar till att fler kommuner ska ansluta till SDK, initialt för socialtjänsten. SKR ska även verka för att andra aktörer, som myndigheter och privata utförare, ansluter.

Målsättningen är att under 2025 skapa förutsättningar för alla berörda parter inom socialtjänstens verksamhetsområde, initialt inom individ- och familjeomsorgen, att införa SDK.

Genom ett organiserat införandestöd ges deltagande kommuner stöd att upphandla en teknisk lösning från ett dynamiskt inköpssystem, etablera behövliga informationssäkerhetsrutiner och lägga en grund för nya arbetssätt för att ersätta osäkra och ineffektiva kommunikationskanaler som fax och e-post.

Det här händer just nu

Kursens mål är att ge kommunerna de kunskaper, verktyg och kontaktnät som underlättar och effektiviserar anslutningen till SDK. Tre fullbokade omgångar av utbildningen, samt en pilotomgång, har redan genomförts. Fem nya omgångar erbjuds under våren och platserna fylls snabbt. Det planeras fler kurstillfällen även under hösten 2025.

SKR för regelbunden dialogen med Digg och RK/Finansdepartementet kring vikten av att även myndigheter ansluter sig till SDK nu när många kommuner har gjort det. Flera myndigheter, som exempelvis Socialstyrelsen och Polisen, är redan igång med sin anslutning, och deras fortsatta arbete behöver fortsätta och stödjas.

Mål och nyttor

Den långsiktiga målsättningen är att 80 procent av alla kommuner har anslutit socialtjänsten till SDK vid årsskiftet 2025/2026. Följande nyttor kan uppstå och därmed realiseras:

Tid- omfördelningsnyttor:

  • Minskad administrationstid
  • Effektivare kommunikation
  • Kortare handläggningstider

Säkerhet:

  • Högre informationssäkerhet
  • Systematisk tillit
  • Ökad trygghet för medarbetare

Invånarnyttor:

  • Invånare behöver inte agera bud och hämta information från andra organisationer
  • Kortare handläggningstider
  • Ökad trygghet för invånare
  • Ökat förtroende för offentlig sektor
  • Högre tillgänglighet till handläggare

Kvalitet:

  • Minskade fel och försvunnen post
  • Följer nationell och internationell infrastrukturstandard

Miljö och klimat:

  • Minskad pappersförbrukning
  • Minskade transporter

Nyttokalkyler för 6 prioriterade initiativ, samlingssida Adda

Leveranser

Strukturerat införandestöd till kommuner i form av kurser som genomförs under cirka 4 månader vid fyra träffar med olika tema.

Säker digital kommunikation - Strukturerat införandestöd SDK

  • Marknadsdialog för att påverka leverantörer av verksamhetssystem att bygga in SDK-funktionalitet i verksamhetssystem.
  • Dialog med andra offentliga aktörer.
  • Förenkling av upphandling från DIS (dynamiskt inköpssystem).
  • Uppdatera befintligt kravbibliotek med generiska krav på stöd för SDK i verksamhetssystem.

Om initiativet och svar på frågor

Filmen är cirka 31 minuter lång. En presentation av initiativet sker i cirka 10 minuter, därefter en öppen frågestund där kommunerna ställer frågor till SKR, Adda och Inera om initiativet.

Informationsansvarig

  • Linda Nordberg
    Handläggare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.

Om initiativet

Om Handslaget

Handslag för välfärdsutveckling genom digitalisering är en kommungemensam kraftsamling i syfte att öka digitaliseringstakten, med siktet inställt på visionen om världens mest innovativa och omtänksamma välfärd

Alla initiativ