- Startsida
- SKR
- Näringsliv, arbete, digitalisering
- Digitalisering
- Digital infrastruktur
- Säker digital kommunikation, SDK
Säker digital kommunikation, SDK
SKR är en av aktörerna i arbetet med att skapa förutsättningar för ett enklare och säkrare informationsutbyte mellan kommuner, regioner och myndigheter. SDK är en del av Sveriges nationella infrastruktur.
Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, har sedan den 27 mars 2024 uppdraget att tillhandahålla, förvalta och vidareutveckla infrastrukturen för Säker digital kommunikation (SDK). Den tekniska plattform som tidigare hat tillhandahållits av Inera har därmed överlämnats tillsammans med dokumentation och övrigt införandestöd.
Information om Säker digital kommunikation, Digg
SDK för socialtjänsten
Inom ramen för Handslag för digitalisering finns ett initiativ att få fler kommuner att ansluta till SDK, initialt för socialtjänsten. Samtidigt arbetar SKR för att påverka andra viktiga organisationer, som myndigheter, att ansluta sig till tjänsten. Inom ramen för initiativet erbjuds ett införandestöd med intensivkurser till kommuner som vill få hjälp att komma igång inom socialtjänstens verksamhetsområde, initialt inom individ- och familjeomsorgen, att införa SDK.
Leveranser
Ett strukturerat införandestöd till kommuner i form av kurser som genomförs under cirka 4 månader vid fyra träffar med olika teman
- upphandling av teknisk lösning
- införande i verksamheten
- informationssäkerhet
- anslutning till Digg.
Målsättningen med kursen är att ge kommuner goda kunskaper, kontaktnät och verktyg i syfte att underlätta och förenkla anslutningen till SDK. Även kommuner som redan har anslutit en teknisk lösning till Digg är välkomna att delta i kursen.
Syfte och mål med införandestödet
Genom att använda SDK ökar din kommun säkerheten i kommunikationen med andra aktörer i offentlig sektor. Målsättningen är att ge er ett handfast stöd i att ansluta till, och systematiskt börja använda er av, SDK.
Upplägg och anmälan
Införandestödet är upplagt som en digital utbildning via Teams. Nyckelpersoner för införandet av SDK i er kommun, tillsammans med representanter från andra kommuner, träffas fyra gånger och tar sig an förberedelser för anslutning till SDK. Varje träff har ett tydligt teman och aktiviteter.
Övergripande upplägg för införandestödet, samt förslag på relevanta roller som bör medverka från er organisation, finns i den detaljerade mötesagendan.
Under hösten 2024 erbjöds tre omgångar av införandestödet som alla blev fulltecknade. Under våren 2025 erbjuder SKR ytterligare fem omgångar av kursen med fyra träffar per omgång.
- Information om anmälan har skickats till kontaktpersonen för initiativet i respektive kommun.
- Införandestödet kostar 5000 kr per kommun.
- Införandestöd våren 2025; SKR återkommer med datum för hösten 2025.
Omgång 1, 2024:
Fullbokad
Omgång 2, 2024:
Fullbokad
Omgång 3, 2024:
Fullbokad
Omgång 4, våren 2025:
Träff 1 – 5 februari 9.00 – 11.30
Träff 2 – 5 mars 9.00 – 11.00
Träff 3 – 2 april 9.00 – 11.00
Träff 4 – 7 maj 9.00 -11.00
Omgång 5, våren 2025:
Träff 1 – 12 februari 9.00 – 11.30
Träff 2 – 12 mars 9.00 – 11.00
Träff 3 – 9 april 9.00 – 11.00
Träff 4 – 14 maj 9.00 -11.00
Omgång 6, våren 2025:
Träff 1 – 19 februari 9.00 – 11.30
Träff 2 – 19 mars 9.00 – 11.00
Träff 3 – 23 april 9.00 -11.00
Träff 4 – 21 maj 9.00 – 11.00
Omgång 7, våren 2025:
Träff 1 – 26 februari 9.00 – 11.30
Träff 2 – 26 mars 9.00 – 11.00
Träff 3 – 29 april 9.00 -11.00
Träff 4 – 28 maj 9.00 -11.00
Omgång 8, våren 2025:
Träff 1 – 16 april 9.00 – 11.30
Träff 2 – 8 maj 9.00 – 11.00
Träff 3 – 4 juni 9.00 -11.00
Träff 4 – 18 juni 9.00 -11.00
Ansvarig: Linda Nordberg, SKR
Informationsansvarig
-
Linda Nordberg
Handläggare