- Startsida
- SKR
- Integration, social omsorg
- Social omsorg
- Digitalisering inom socialtjänsten
- Verktyg och utvecklingsarbeten
- Digital basnivå - socialtjänst
Digital basnivå för socialtjänsten
Kommunerna efterfrågar mer vägledning kring socialtjänstens digitalisering. SKR har därför, i dialog med kommunerna, tagit fram en lista med 12 digitala tjänster som kommunerna behöver ha.
SKR bedömer att dessa tjänster är nödvändiga för att
- effektivisera resursanvändningen
- ge en kvalitetshöjning för invånarna
- kommunen ska ha en möjlighet att möta utmaningarna med kompetensförsörjningen och/eller för att möta lagkrav på informationssäkerhet.
Det finns fler tjänster som kommunerna kommer behöva komplettera med, inte minst tjänster med AI, men de utvalda bedöms i dagsläget kunna ge mycket stor nytta för flest kommuner.
Socialtjänsten behöver säkerställa att de har dessa tjänster om det inte finns särskilda skäl att välja bort någon av dessa.
Det finns ingen inbördes prioritering bland tjänsterna. Tjänsterna samsvarar med de prioriterade områdena som återfinns i Handslaget för välfärdsutveckling genom digitalisering.
Rapport – sammanställning av de 12 digitala tjänsterna
SKR har gett PwC i uppdrag att sammanställa aktuell information om de 12 digitala tjänsterna som SKR rekommenderar att kommunerna ska ha.
Digital basnivå i socialtjänsten (PDF) Pdf, 1 MB.
Två kategorier av tjänster
De 12 digitala tjänsterna delas upp i två kategorier: Digital infrastruktur som handlar om tjänster
som även kan behövas över verksamhetsgränserna till skillnad mot Verksamhetsspecifika tjänster.
Digital infrastruktur
Digital infrastruktur omfattar följande tjänster:
Verksamhetsspecifika tjänster
Verksamhetsspecifika tjänster omfattar följande tjänster:
Läs vidare
Informationsansvarig
-
Klas Nilsson
Projektledare