- Startsida
- SKR
- Arbetsgivare, kollektivavtal
- Kollektivavtal
- Samverkansavtal
- Parternas stödteam för samverkan
Parternas stödteam för samverkan
Ett lokalt samverkansavtal skapar förutsättningar för att i samverkan utveckla välfärd, kvalitet och hälsa. Att ha ett samverkansavtal är inte detsamma som att samverkan fungerar i hela organisationen. Ibland uppstår problem och då kan det behövas vägledning och stöd.
Välfärdens arbetsmiljöråd har därför inrättat ett ”Stödteam för samverkan”.
Stödteamet ger stöd, utveckling och rådgivning av er lokala samverkan och anpassar stödet utifrån ert specifika behov, när:
- ni vill utveckla er samverkansprocess och samverkansorganisation.
- ni ska skriva ett helt nytt samverkansavtal eller revidera ett befintligt.
- relationen mellan er är ansträngd och knutar behöver lösas upp.
Hur går det till?
Övergripande HR-funktion tar kontakt med “Stödteamet för samverkan” genom SKR:s kontaktcenter, Sobona eller genom direktkontakt med någon facklig part i stödteamet.
Helena Hallström Wredh, Sobona
helena.hallstrom.wredh@sobona.se
Fackliga kontaktpersoner
Liselotte Petersson, Svenska Kommunalarbetareförbundet
liselotte.petersson@kommunal.se
Maja Todorovic, Akademikerförbundet SSR
Jan-Olov Olsson, Vision
Kjell Silver, Sveriges Läkarförbund
Elisabet Mossberg, Sveriges Lärare
elisabet.mossberg@sverigeslarare.se
Elin Eos, Vårdförbundet
(Representant för Akademikeralliansen saknas för tillfället)
Alltid partsgemensamt
Stödteamet arbetar konsultativt och alltid partsgemensamt. Det innebär att en SKR-representant samarbetar med en facklig part som då representerar samtliga fackliga parter i sin roll. Vilka som medverkar i stödteamet beror på det lokala behovet och vilka parter som är inblandade lokalt.
Steg ett är alltid att efter kontakt med någon i stödteamet reda ut vad som behövs. Handlar det om något med bäring på samverkan eller är det ett annat problem som gnisslar och behöver lösas först?
Stödteamsinsatsen börjar alltid med ett partsgemensamt förmöte för att skapa en gemensam bild av situationen lokalt, förtydliga stödteamets uppdrag, skapa rimliga förväntningar och anpassa dialogfrågor. Förmötet är digitalt möte på mellan 30 - 60 minuter. Medverkar gör en arbetsgivar- och facklig representant från stödteamet och minst en arbetsgivar- och facklig representant lokalt. Ibland väljer de lokalt att medverka med hela centrala samverkansgruppen på förmötet.
Själva stödteamsinsatsen rör sig om ett halvdagsseminarium med lokala samverkansgrupper. För att det lokala utvecklingsarbetet ska få en god grund att jobba vidare utifrån, så varvas budskap med reflekterande gruppdialoger. Stödteaminsatsen sker vanligtvis digitalt men kan även ske via besök hos er.
Efter genomförd insats får alla deltagarna en digital utvärderingsenkät . Syftet är att följa upp innehåll, upplägg och form.
Ett partsgemensamt uppföljningsmöte äger rum cirka tre till fyra månader efter genomförd stödteamsinsats. Det är ett digitalt möte där samma personer som träffades under förmötet för dialog om hur den lokala samverkan fungerar och har utvecklats i hela organisationen.
Samverkan - en ständig process
Samverkan är ett förhållningssätt och en metod för att utveckla verksamhet, arbetsplats och arbetsmiljö. Det bygger på att alla medarbetare, fackliga företrädare, skyddsombud och chef tillsammans bidrar i utvecklingen. Samverkan sker i dialog mellan chef och medarbetare, på arbetsplatsträffar, i samverkansgrupper och samverkansgrupper/skyddskommittéer när skyddsombud medverkar i dessa.
För att samverkan ska fungera mellan de olika nivåerna och grupperingarna behöver kommunikation, transparens och återkoppling ges utrymme. När alla medarbetare blir involverade kan de i högre utsträckning bidra med sin kompetens och erfarenheter. De kan ta ansvar och bli medvetna om vad man tillsammans ska uppnå. En väl fungerande samverkan underlättar och förkortar tiden för implementering av fattade beslut.