Omhänderta de drabbade
Både subtila hot, konkreta hot, milt våld och mer allvarligt våld kan alla ge reaktioner hos både direkt drabbade och indirekt drabbade. Vilket stöd som behövs avgörs av personens upplevelser och reaktioner. Det är viktigt att stödet är frivilligt.
Checklistor för att omhänderta personer som utsatts för våld, hot eller otillåten påverkan
Säkerhetsdialogen - checklista efter att något hänt, Suntarbetsliv (PDF)
Bra att veta när något har hänt, checklista, Partsrådet, hot på jobbet (PDF)
Incident- och tillbudsrapportering
Det finns flera grunder till varför man alltid ska rapportera en hot- och våldsincident. Ett väl fungerande system för incidentrapporteringen utgör grunden för det förebyggande arbetet. Genom att analysera händelsen som ligger bakom rapporteringen och genomföra åtgärder blir det ett lärande för både organisationen och därmed medarbetarna inför framtida händelser.
IA-systemet, webbaserat system för rapportering av avvikelser i arbetsmiljön, AFA Försäkring
Anmäl arbetsskada
Om hot och våldshändelsen inneburit en arbetsskada ska den anmälas till Försäkringskassan. Här anmäler arbetsgivaren enligt Socialförsäkringsbalkens 42:a kapitel 10 §.
Anmäl arbetsskada
Rapportera allvarliga hot och våldshändelser direkt till Arbetsmiljöverket (3.3a anmälan)
Allvarliga hot och våldshändelser ska enligt 3 kap. 3a § arbetsmiljölagen (AML) rapporteras till Arbetsmiljöverket. Detta ska ske skyndsamt – inom 24 timmar.
Exempel på allvarliga hot och våldshändelser kan vara:
- ett hot om våld, om händelsen inneburit allvarlig fara för liv eller hälsa, till exempel knivhot eller hot med skjutvapen
- mordhot som upplevs som allvarligt menat
- annat hot om våld mot person eller svårare fall av mobbning
Anmäl arbetsskada
Gör en polisanmälan
Det finns flera skäl till varför drabbade medarbetare ska anmäla om de varit utsatta för hot och våld och otillåten påverkan:
- Ansvaret läggs tydligt på gärningspersonen och en polisanmälan konkretiserar gärningspersonens ansvar.
- Anmälan bidrar till att signalera vad kommunen eller regionen inte accepterar.
- Polisen ökar sin kunskap genom fler anmälningar.
Den enskilde medarbetaren kan utsättas för hot, våld eller otillåten påverkan på grund av sina arbetsuppgifter. Konsekvenserna kan drabba medarbetaren personligen och kanske även familjen. Vid polisanmälan krävs en målsägare, en fysisk person. Arbetsgivaren kan polisanmäla, men målsägaren är ändå den enskilda medarbetaren.
Den drabbade fattar beslut om anmälan
Kommunen eller regionen har ett intresse av att det görs en polisanmälan, men det är den drabbade som fattar beslut om anmälan. Här uppstår etiska frågor till exempel i vilken omfattning arbetsgivaren ska påverka den enskildes beslut. Det kan handla om att genom ett arbetsgivarpolitiskt stöd underlätta den drabbades beslut.
Intern samverkan
Beroende på händelsens omfattning och karaktär kan olika funktioner inom kommunen eller regionen bli inblandade. Det kan till exempel handla om att hjälpa till med expertkunskaper, stötta och hjälpa eller ha kontakter med media.
Skyddsombudet
Skyddsombudet är medarbetarnas företrädare i arbetsmiljöfrågor på arbetsplatsen. Skyddsombudets uppgift är att vaka över arbetsförhållandena och kontrollera att arbetsgivaren uppfyller kraven på ett systematiskt arbetsmiljöarbete vad gäller bland annat hot, våld och otillåten påverkan.
Säkerhetsfunktionen
Om det finns en säkerhetsansvarig eller motsvarande i organisationen bör alla veta när den ska kallas in och vilket stöd som erbjuds. Funktionen har ibland en samordnande roll beträffande kontakt med polisen för att värdera olika hot som kommunen eller regionen kan stå inför.
HR-funktionen
HR har ofta en samordnande roll beträffande det systematiska arbetsmiljöarbetet. De kan också vara ett stöd för chefer och även samordna kontakter med företagshälsovården eller annan expertresurs om det behövs. Verksamheten bör känna till när de ska kallas in och vad de kan hjälpa till med.
Kommunikationsansvarig
En kommunikationsansvarig kan fungera som stöd om händelsen behöver kommuniceras och det är något som påverkar stora delar av organisationen. Undersök möjligheten till stöd.
Denna funktion kan vara inbyggd i organisationen och bidra med stödsamtal och utredningshjälp. Ytterligare en extern expertfunktion kan till exempel vara väktare eller ordningsvakter som kan anlitas vid vissa hotsituationer.
Andra enheter
Om verksamheten är hårt drabbad av det som hänt kan andra enheter behöva hjälpa till. Kanske kan personal komma in från andra enheter, eller kanske kan en chef som varit med om en liknande händelse stötta upp chefen för verksamheten, som en mentor. Även personer som arbetar med fastighetsfrågor kan vara behjälpliga vad gäller frågor om exempelvis riskbedömningar av skalskydd, larm och utrymningsövningar.