Ämnen

Köp- och leveransvillkor

SKL Fastigheter och Service säljer böcker, skrifter och publikationer på uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting.

Beställning

Beställning av våra produkter sker via vår webbplats eller via kundsupport. En beställning via vår webbplats är genomförd då du mottagit en orderbekräftelse via e-post. Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen.

Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och personnummer alternativt organisationsnummer registreras i vårt kundregister.

Priser

Alla priser anges i svenska kronor exklusive moms. Moms på tryckta böcker, skrifter och publikationer är 6 procent och för övriga produkter 25 procent. Frakt eller snabbleveransavgifter tillkommer. Vid beställning av en större mängd böcker, skrifter eller publikationer kan du få en särskild offert, ta kontakt med kundtjänst för detta.

Vi förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.

Betalning

Företag och organisationer

När du handlar som företag eller organisation betalar du mot faktura eller mot kortbetalning. Betalningsvillkor för faktura är 30 dagar efter fakturadatum om inte annat överenskommits. Dröjsmålsränta debiteras påminnelseavgift. I övrigt gäller ALOS 05.

Läs mer om ALOS 05

Privatpersoner

När du handlar som privatperson betalar du med kortbetalning. Vi tar emot VISA-kort och Mastercard/Eurocard. All korthantering sker SSL-krypterat hos vår PCI-certifierade säkerhetspartner Pay-ex. Inga kortuppgifter lagras hos SKL Fastigheter och Service.

Läs mer om Pay-Ex

Kunduppgifter

I och med att du registrerar dina personuppgifter kommer dessa att förtecknas i vårt kundregister. Då samtycker du till att SKL Fastigheter och Service får behandla dina personuppgifter enligt Personuppgiftslagen (PUL). Du har rätt att en gång per år skriftligen begära information om vilka personuppgifter som finns registrerade på dig. Om uppgifter är felaktiga kan du begära att de rättas eller tas bort. Personuppgifter skickas ut genom vår kundtjänst.

Leverans

Leverans sker normalt inom fem arbetsdagar efter det att vi har mottagit din beställning. Om varan inte finns i lager kan den läggas för bevakning. Då meddelas du som beställare när varan åter är i lager med ett e-postmeddelande och kan lägga din beställning.

Vi skickar beställningar enbart till adresser inom Sverige.

Reklamation

Om du får en felaktig eller defekt vara ska du kontakta kundtjänst så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar från mottagandet av varan. Vi tar emot felanmälan och sänder dig en förfrankerad returetikett för att skicka tillbaka varan på vår bekostnad. Skicka tillbaka varan i det skick den mottogs, åtföljd av en skade- eller felanmälan, så får du en ny vara.

Om varan skadas under transporten är SKL Fastigheter och Service betalningsansvarig. Om en leverans kommer bort, kontakta kundtjänst så snart du misstänker detta.

Om varan skadas eller kommer bort när du returnerar är du som kund betalningsansvarig.

Levererad vara får inte returneras utan vårt godkännande. Kontakta alltid kundtjänst på SKL Fastigheter och Service innan du returnerar en vara. Vid reklamation ska du bifoga en kopia på följesedel eller ett brev med namn, adress och ordernummer.

Om leverans-, fakturaadress eller beställd vara är fel på grund av felaktiga uppgifter från kunden, debiteras en hanteringsavgift på 200 kr.

Returer för privatpersoner

Du har rätt som privatperson att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du mottog varan. Kontakta kundtjänst som lämnar uppgift om korrekt returadress. För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i nyskick.

Vid retur ska du bifoga en kopia på följesedel eller ett brev med namn, adress och ordernummer.

Vi debiterar en avgift för paket som inte hämtas ut, vilket motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt, fraktavgift samt en hanteringsavgift på 200 kr

Välkommen med din beställning!