Ämnen
Patienter och personal utvecklar vården - En handbok i fyra steg för erfarenhetsbaserad verksamhetsutveckling i gruppen Hälso- och sjukvård hos SKL Fastigheter och Service AB (5237)
Utgivningsdag:2011-09-12
Serie:Patientsäkerhet

Patienter och personal utvecklar vården - En handbok i fyra steg för erfarenhetsbaserad verksamhetsutveckling

Info:
Patientens erfarenheter spelar en central roll i utvecklingen av vården. Erfarenheterna är särskilt viktiga när det gäller att skapa en säkrare vård och det är därför en av utgångspunkterna i den nya patientsäkerhetslagen.

Denna handbok beskriver en metod som gör det möjligt att fånga upp patienternas erfarenheter i syfte att öka patientsäkerheten och patienttillfredsställelse. Med metoden 4 steg för erfarenhetsbaserad verksamhetsutveckling kan erfarenheterna tas tillvara på ett systematiskt sätt. Metoden kan med fördel användas i verksamhetens ordinarie förbättringsarbete.
50 kr
Antal: 
Artnr:
5237
Relaterade dokument:
Ingår i samma serie:
Att mäta patientsäkerhetskulturen
Patientsäkerhetskulturen är de värderingar, attityder och beteenden som påverk...
220 kr
Minska vårdskadorna
Den svenska vården visar år efter år medicinska resultat i världsklass. På...
Vid skada i vården
Ibland inträffar oönskade händelser i vården som leder till en skada. Det ...
Vad du kan göra själv - för att minska risker i vården
Dagens sjukvård har stora möjligheter att hjälpa dig som är sjuk med verknings...
5 kr
Andra har också visat intresse för:
Patientsäkerhet och arbetsmiljö
Denna vägledning vill bidra till att det systematiska arbetet med patientsäkerhet och ar...
50 kr
Nationellt ramverk för patientsäkerhet
SKL har tillsammans med landsting och kommuner tagit fram ett nationellt
ramverk för patient...
50 kr
Att mäta patientsäkerhetskulturen
Patientsäkerhetskulturen är de värderingar, attityder och beteenden som påverk...
220 kr
Vad du kan göra själv - för att minska risker i vården
Dagens sjukvård har stora möjligheter att hjälpa dig som är sjuk med verknings...
5 kr